Atenció a la diversitat

El Projecte Eines parteix de la concepció bàsica que l’atenció a la diversitat de l’alumnat es basa en el conjunt d’estratègies i instruments que posa en marxa el professorat per potenciar que cada alumne pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats. D’aquesta manera, entenem que:

a)         Els materials que es proposen han de servir tant per als alumnes amb un alt rendiment com per a aquells que, per la raó que sigui, mostren un desenvolupament més lent.

b)         Tant els uns com els altres han de desenvolupar les seves competències d’una manera sistemàtica i voluntariosa. Això implica que tot el que hem proposat més amunt serveixi per a tots els alumnes, encara que se’n facin adaptacions metodològiques o d’objectius. És a dir, les idees força del projecte no són adaptables: tots els alumnes han d’escriure i de reescriure, tots s’han d’expressar oralment, tots han d’arribar a entendre com s’ho fan per llegir, tots han d’acostar-se a la gramàtica i apropiar-se-la en la mesura necessària per millorar la seva competència…

Dit això, la idea central d’aquest projecte és oferir al professorat un material prou flexible que li permeti fer front a la diversitat de l’aula d’una manera raonable i efectiva. Algunes de les estratègies que proposem en aquest sentit són:

a)         El seguiment més o menys pautat de les activitats d’anticipació.

b)         La selecció dels textos i de les activitats que es proposen en el llibre i en el Quadern de llengua.

c)         El treball més assistit o més autònom de la caracterització del gènere discursiu.

d)         La selecció de les eines lingüístiques que es volen desenvolupar en cada moment.

e)         L’adaptació de les instruccions a les activitats de síntesi, sigui per simplificar-les, sigui per fer-les més exigents.

f)          Proposar, de fet, el mateix amb nivells d’exigència adaptats a l’estadi de desenvolupament de ca­dascú.

El projecte defuig presentar l’atenció a la diversitat com un reguitzell d’exercicis més fàcils i més difícils, ja que aquesta selecció sempre s’esguerra en xocar amb les aules concretes, on la diversitat prevista es diversifica. A més a més, quan la diversitat s’ha de tractar a l’aula no resulta gens senzill fer diverses classes a la vegada, sobretot en la plenitud de l’adolescència en què es troba el nostre alumnat. Cre­iem que algunes de les decisions preses en la gènesi del Projecte Eines ajuden el professorat a adap­tar-se als alumnes que presenten més necessitats i, també, als que en presenten menys:

a)         L’ordre del Bloc de llengua contribueix a l’estudi sistemàtic de la llengua.

b)         La presència d’un Quadern de llengua afavoreix la concentració de la informació i de les activitats de l’aprenent.

c)         La incorporació d’instruments d’orientació i d’avaluació fomenta la cooperació entre l’alumnat.

d)         La unitat de les unitats didàctiques fomenta l’aprenentatge significatiu. Són sobretot els alumnes que presenten més dificultats aquells que tenen problemes a establir relacions entre els diversos continguts de l’àrea. El treball parcial (per fitxes desconnectades, per exemple) els causa més problemes que no pas als alumnes que tenen més capacitat per connectar continguts.

e)         Les activitats de síntesi permeten avaluar diversos nivells de realització a partir d’una mateixa activitat. Tots els alumnes s’hi poden enfrontar. En aquest sentit, volem remarcar la potencialitat d’aquestes activitats per atendre la diversitat dels alumnes amb més prestacions, ja que, a diferència de segons quin model de control, aquestes activitats sempre presenten una realització millora­ble, una capacitat d’anar més enllà.

Coordinadors del projecte

Joan Busquets

Joan Marc Ramos

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: