L’artifici didàctic

La intenció de Joan Marc Ramos i meva, com a coordinadors del Projecte Eines, és mantenir amb vostès un diàleg que enriqueixi el Projecte. Els dono la benvinguda al bloc i els agraeixo, des d’ara mateix, qualsevol aportació que hi facin.

Una «didàcticareal» hauria de tenir com a primer objectiu escurçar la distància entre la teoria, del tot necessària, i les pràctiques a l’aula, regulades per actuacions diverses, tant manifestes com ocultes. Trobo ridícula la posició d’alguns professors que, de bon començament, basen la pretesa innovació del seu discurs en el menyspreu de l’anomenada «didàctica tradicional». Crec que cal parar atenció a tot el que ens ha llegat la nostra tradició pedagògica i valorar-ne les actuacions i els punts de vista, amb la intenció d’utilitzar-los de la manera que més convingui a la nostra perspectiva didàctica. També penso que cal parar atenció a tot el que ens han llegat la recerca didàctica i l’anomenada innovació didàctica, mesurar-ne la consistència conceptual i adoptar-ne les propostes més realistes i profitoses. Coincideixo amb Joan Marc Ramos en l’adhesió a una didàctica que beu de diverses fonts, tant «tradicionals» com «modernes». És allò que deia el gran Joan Fuster, transvasat a la nostra disciplina: «Parla de didàctica de la llengua i la literatura? Vegem què diu…»

Els remeto, per exemple, a la secció «Anticipem-nos-hi» amb què comença cada una de les unitats dels nostres llibres de text. El professor o professora i els alumnes comparteixen un conjunt, més o menys extens, de coneixements generals; però, sovint, no solen compartir un marc de referència idèntic. A parer meu, el professor o professora hauria d’assumir, transmetre i fer comprensible la part del seu marc de referència que cregui necessària per dur a terme la tasca i que els alumnes difícilment podran assolir perquè excedeix la seva capacitat per cercar, manejar i assimilar determinats coneixements. Les situacions didàctiques d’aquesta secció se centren en un obstacle que els alumnes han d’afrontar, sols o treballant cooperativament amb altres alumnes, amb la intervenció decisiva del professor o professora, que en cap cas concebo com un observador enxiquit. Són situacions pensades per avaluar l’actitud amb què els alumnes afronten l’obstacle; de quina manera es representen uns textos procedimentals, com són ara els enunciats de les preguntes que se’ls formulen; quins recursos posen en joc per respondre-les; quin és el seu grau d’implicació en la resolució de les dificultats, i com reparen els errors quan es fa una posada en comú.

Aquestes situacions didàctiques són «situacions artificioses», en el sentit que no tenen res a veure amb un «aprenentatge natural». Són objectes d’aprenentatge creats per nosaltres, que, en el moment en què es desenvolupen a l’aula, esdevenen «situacions artificioses» creades pel professor o professora. A causa justament de la seva artificiositat, caldria donar la màxima importància a aquestes situacions. No pas perquè hagin de «motivar» els alumnes amb relació a les tasques que es proposen en la unitat ni perquè siguin una via d’entrada al gènere discursiu que hauran de treballar: són importants perquè, en inscriure’s en la lògica de l’aprenentatge que planarà al llarg de la unitat, la informació que n’obté el professor o professora esdevé un element essencial per triar, d’una banda, les activitats que caldrà desenvolupar i, de l’altra, per determinar les accions que ajudaran a realitzar-les.

Joan Busquets Gasulla

Anuncis

Una resposta to “L’artifici didàctic”

Trackbacks/Pingbacks

  1. L’artifici didàctic « Projecte Eines - Novembre 29, 2012

    […] L’artifici didàctic […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: