Les tres dimensions del currículum

El Projecte Eines és respectuós amb les directrius del currículum, que indiquen tres dimensions en la distribució dels continguts: la dimensió comunicativa, la dimensió plurilingüe i multicultural i la dimensió literària.

Hem parlat abastament fins aquí de la dimensió comunicativa, omnipresent al llarg de tot el projecte. Pel que fa a les altres dues dimensions, l’anàlisi del currículum ens aporta diversos tipus de continguts:

a)         D’una banda, uns continguts bàsicament actitudinals i procedimentals, els quals només tenen sentit si apareixen sistemàticament en bona part de les unitats didàctiques.

b)         D’altra banda, uns continguts altament conceptuals (gèneres literaris, coneixements sobre la vari­etat lingüística…). Seguint la lògica del projecte, no tindria sentit segregar aquests continguts al llarg de les unitats, per la qual cosa s’ha optat per generar una o diverses unitats didàctiques a cada curs que centrin el seu punt d’atenció en l’aprenentatge d’aquests continguts i en el desenvolupa­ment de les competències que se’n deriven.

Les unitats didàctiques centrades en la dimensió plurilingüe cerquen, per damunt de tot, establir un contacte entre l’alumnat i els fenòmens lingüístics del seu entorn.

Les unitats didàctiques centrades en la dimensió literària varien segons el curs. En els tres primers cursos es posa l’accent en un acostament als gèneres literaris. En les dues últimes unitats de tercer i a quart es reprèn un fil més vinculat al context històric, tal com reclama el currículum.

Per a aquests primers cursos presentem tres unitats didàctiques anuals al voltant dels tres macrogèneres, de manera que contribuïm al seu desenvolupament, centrat, sobretot, en la lectura, l’anàlisi, la manipulació i l’experimentació i la creació de textos. No es tracta només de recollir característiques de gèneres de manera enciclopèdica, sinó també de fomentar que els alumnes s’apropiïn aquests tòpics i siguin capaços de manipular-los i reproduir-los. L’estructura d’unitat didàctica que presentem, tan­cada per una activitat d’expressió, treballa clarament en aquesta direcció.

Coordinadors del projecte

Joan Busquets

Joan Marc Ramos

Anuncis

Una resposta to “Les tres dimensions del currículum”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Les tres dimensions del currículum « Projecte Eines - Novembre 29, 2012

    […] Les tres dimensions del currículum […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: