Activitat de síntesi

En l’activitat de síntesi, l’alumnat ha de posar en moviment tot allò que ha anat aprenent al llarg de la unitat didàctica. Es tracta, en la majoria dels casos, d’una activitat d’expressió oral, escrita o au­diovisual centrada en el gènere discursiu que ha actuat com a eix de la unitat. Ens trobem en un moment central del procés d’aprenentatge i de desenvolupament de la competència comunicativa, la recontextualització, sense el qual les teories actuals remarquen que és molt difícil que es produeixi un aprenentatge significatiu. Per tot això, les propostes de síntesi:

a)         Suposen un repte comunicatiu per a l’alumnat, de manera que no solen ser activitats evidents o senzilles sinó que demanen una atenció, una dedicació i un repàs de tot el que s’ha après.

b)         Parteixen d’una instrucció complexa, en la qual no només es dóna l’enunciat genèric sinó que es proposen condicions obligatòries de realització vinculades amb les eines lingüístiques treba­llades en l’apartat anterior. Aquestes indicacions conviden el professorat a matisar o concretar aquelles característiques que consideri més encertades per al seu context.

c)         Proposen una sèrie d’activitats prèvies amb l’objectiu de preparar o planificar l’activitat d’expressió. Tot i que entenem que el camí cap a l’escriptura pot ser molt personal i individual, molts alumnes agraeixen aquestes guies i orientacions. Cada professor haurà de valorar quines són més útils en el seu context.

d) Unes pistes per a la millora, la reescriptura o la densificació dels textos. Si entenem l’escriptura com a procés, hem de formular activitats i deixar un espai a classe perquè els alumnes es familiaritzin i donin importància a aquest recorregut. S’han d’acostumar a tornar a escriure com a única forma d’entendre l’escriptura.

En aquest sentit, en el llibre trobarem activitats de diferents tipus:

1.         Abans de lliurar-ho, pautes de reescriptura o idees de millora en les quals es fomenta aquesta millora contínua del text. És molt important tenir en compte que aquestes activitats no cal fer-les sempre després d’una primera correcció del professorat. Som conscients que corregir suposa una feina ingent del professor de llengua i que, per tant, l’ha d’amortitzar al màxim. En els grups on hi hagi una certa autonomia, pot aprofitar totes aquestes pautes per fer reescriure el text abans de revisar ell mateix, remarcant el paper de l’aprenent en la reescriptura. D’altra banda, sembla més adequat dur a terme aquestes activitats a classe per donar la possibilitat a l’aprenent de consultar a l’expert allò que li sembli més oportú.

2.         Criteris i rúbriques d’avaluació destinades a un paper múltiple: guia de l’alumnat abans, durant i després de la producció; pauta fer fomentar l’autoavaluació i la coavaluació, i una eina per a orientar l’avaluació del producte per part del professorat. Com en el cas anterior, aquestes eines d’avaluació posen l’accent en l’avaluació formativa de l’alumnat i cerquen, per damunt de tot, que sàpiga com serà avaluada la seva producció i que s’apropiï els criteris. El professorat en podrà fer l’ús que consideri més oportú: uns cops, com a simple guia dels criteris, d’altres, com a base de l’avaluació formativa i sumativa.

Per acabar aquest apartat, volem remarcar la importància de deixar un temps de reflexió a classe després de la correcció de les activitats de síntesi per part del professorat, per compartir la intencionalitat de les marques que s’hagin utilitzat. La forma lògica d’acabar aquest procés és una última versió de l’alumne o de l’alumna on demostri si ha entès el que se li indicava

Tal com desenvoluparem en l’apartat d’avaluació, entenem que aquesta activitat de síntesi ha de tenir un pes significatiu en l’avaluació de la unitat didàctica.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: