Ús de la llengua

Un cop l’alumnat ja ha llegit i entès les característiques dels textos, ha de centrar el seu esforç a saber produir-los d’una manera eficient. Cal partir de la base que ens trobem en l’ensenyament secundari i, per tant, la majoria de gèneres que presentem ja són coneguts parcialment pels aprenents. Del que es tracta, en conseqüència, és que progressin en el coneixement i el domini d’aquest tipus de textos. Tenint en compte que les possibilitats de desenvolupament textual són gairebé infinites, des d’un punt de vista didàctic cal centrar l’atenció de l’alumne en un nombre limitat d’aspectes, que seran els que s’avaluaran de manera més intensa. En conseqüència, el manual presenta de quatre a cinc eines lingüístiques desenvolupades amb molt de detall, de manera descontextualitzada en alguns casos, per tal que l’alumnat les entengui, les aprengui i les sàpiga utilitzar millor en contex­tos adequats.

Aquest apartat té un perfil eminentment pràctic. Les eines lingüístiques es presenten en tres o quatre línies, ja que l’explicació detallada es troba en el Bloc de llengua. El professorat haurà de decidir si l’alumnat ja en té prou amb la breu presentació (per exemple, perquè ja domina aquests conceptes) o si convé desenvolupar l’apartat corresponent del Bloc de llengua d’una manera més sistemàtica. Entenem que aquesta és una de les formes més interessants de vincular Llengua i Ús, d’aquí que la remissió entre els gèneres discursius i el Bloc de llengua sigui contínua.

L’apartat és prou ric en exercicis per permetre al professorat seleccionar-ne allò que cregui més opor­tú per a cada situació.

En les unitats relacionades amb un moment històric de la nostra literatura, aquest apartat se centra en l’anàlisi guiada de textos literaris relacionats amb els autors que s’han presentat en la unitat i d’altres amb què aquests autors mantenen algun tipus de relació. L’objectiu final és que l’alumnat pugui ela­borar comentaris de text a partir d’aquestes anàlisis guiades i s’adoni, amb l’orientació del professor o professora, de les diverses maneres com es pot enfocar l’anàlisi d’un text literari. És, a més, el lloc idoni perquè la informació que s’ha donat dels autors prengui sentit i no aparegui tan sols com un conjunt de dades per memoritzar.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: