Idees força

El Projecte Eines que us presentem és fruit d’un doble convenciment per part dels autors i de Castellnou Edicions: d’una banda, que el model d’ensenyament i d’aprenentatge de la llengua i la literatura que ha dominat l’escenari català des de l’arribada de la LOGSE s’ha esgotat i necessita una renovació; de l’altra, que la introducció de les noves tecnologies, l’aparició de les quals ha modificat substancialment aquest escenari, ha de ser progressiva i raonable. Proposem, en conseqüència, un model de convivència que tregui partit de tots els avantatges que ens ha ofert el paper des de fa segles i que, a la vegada, aprofiti les oportunitats que les TAC posen a la nostra disposició. Un model que, a més a més, es construeixi a partir de l’experiència dels autors a les aules i dels resultats de determinades recerques en didàctica de la llengua i la literatura durant les darreres dècades.

El Projecte Eines es fonamenta en les idees força que enumerem a continuació:

a)         El disseny del projecte, dels llibres i de les unitats didàctiques participa plenament de l’enfocament comunicatiu i se centra de manera prioritària en el desenvolupament de les habilitats comunicatives: comprensió i expressió oral, comprensió lectora, expressió escrita i raonament. A més a més, introdueix de manera progressiva les habilitats audiovisuals i digitals que corresponen a cada estadi d’aprenentatge.

b)         Els coneixements lingüístics són factors essencials i determinants per assolir la competència comunicativa dels aprenents. Aquests coneixements es presenten de manera ordenada, progressiva i exemplificada en el Bloc de llengua de cada curs per tal de facilitar-ne l’exposició del professorat als alumnes i l’estudi i consulta per part de l’alumnat quan calgui. A més a més, i per evitar la repetició de continguts a cada curs, en la Biblioteca digital es poden recuperar els blocs de llengua dels cursos anteriors. Paral·lelament, aquests coneixements lingüístics s’integren de manera contextualitzada en les unitats didàctiques on resulten pertinents i prenen sentit els seus coneixement i ús.

c)         El projecte reclama també un paper actiu de l’alumnat com a responsable de la construcció dels seus aprenentatges. Les activitats l’obliguen a orientar la seva acció d’una manera coherent i a reflexionar sobre allò que està aprenent, atès que el reclam a l’acció coherent i a la reflexió és, segons el nostre parer, un dels principis bàsics que un material didàctic ha de fomentar per afavorir l’aprenentatge dels estudiants. D’altra banda, en aquesta construcció del coneixement i dels aprenentatges, el rol dels companys és fonamental. Per tal de fomentar la construcció compartida del coneixement, proposem activitats de grup en moments clau: a l’inici de les unitats didàctiques, en la preparació de les activitats de síntesi i en alguns aspectes de l’avaluació. També s’han previst alguns moments d’intercanvi d’informacions, de manera que l’alumnat comprengui la importància de la gestió de la informació compartida.

d)         El nostre projecte reivindica l’adquisició del saber com a constituent imprescindible de la formació integral de l’individu, tant el que proporcionarà el professorat com el que aportarà el llibre en cada una de les seccions. En aquest manual, no hi ha separació entre continguts i competències, sinó que s’entén que només es podrà arribar al desenvolupament de les competències a partir de la seva concreció en els continguts de l’àrea que estem desenvolupant (en aquest cas, la de llengua catalana i literatura).

e)         Proposem la unitat didàctica com a eix central d’organització dels aprenentatges. El fil conductor de les unitats didàctiques varia segons el seu contingut central.

Totes les unitats didàctiques de primer i segon de l’ESO se centren en un gènere discursiu. Davant la repetició de tipologies textuals abstractes, els gèneres afavoreixen la contextualització de textos i de sabers i l’efectivitat en l’ús competent de la llengua. A més, la diversitat de gèneres evita les repeticions que molts cops han farcit els manuals de llengua i literatura.

A partir de tercer de l’ESO, aquestes unitats didàctiques organitzades al voltant d’un gènere discursiu, s’alternen amb unitats didàctiques centrades en un moment històric de la literatura catalana.

f)          Finalment, creiem que cal optar per l’eclecticisme metodològic, de manera que s’ofereix una combinació racional de treball autònom per part de l’alumnat, de treball de transmissió i guia del saber del professorat i de treball en grup dels alumnes.

Coordinadors del projecte

Joan Busquets

Joan Marc Ramos

2 Respostes to “Idees força”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Els autors presenten el Projecte Eines « Projecte Eines - Novembre 29, 2012

    […] Presentació del projecte Eines […]

  2. Idees força « Projecte Eines - Novembre 29, 2012

    […] Idees força […]

Deixa un comentari